دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز

معاونت درمان

emam
سرمایه گذاری برای تولید
31 شهریور 1404 سایت قدیم English
bg

 

__________\ اهداف اداره ارزشیابی و اعتبار بخشی بیمارستانها /__________ 

 

تعریف اعتباربخشی :


 ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات سلامت (بیمارستان)با استاندارد های ساختاری و فرآیندی است که منجر به پیامد های مطلوب برای بیمار بر اساس کیفیت و ایمنی خدمات میگردد و جایگزین دستورالعمل ارزشیابی بیمارستانها می باشد این روش از سال 1390 به بیمارستانهای کشور جهت اجرا ابلاغ گردیده است. بامفهوم دیگر می توان گفت:اعتباربخشی برای تشریح کیفیت خدمات بهداشتی درمانی و به عنوان مبنای تفکر آن به کار گرفته می شود .خط مشی   مراقبت های سلامت ایمن و درک آنچه به کیفیت مراقبت مربوط می شود و تمرکز برروی اصول بنیادی برای یکپارچه نمودن توسعة سیستم بهداشت و درمان و پویانمودن آن، اساس«اعتباربخشی»راتشکیل میدهد. 
بااستقراراستانداردهای اعتباربخشی ملی وانجام بازدیدهاکه تابه حال4دوره اجرا گردیده ، باهماهنگی واعزام ارزیابان ارشدوزارتی به دانشگاههاارزیابی بیمارستانهاصورت گرفته است. بعدازارسال کارنامه امتیازات هربیمارستان ،درصورت عدم اعتراض مراکزاین امرمنجربه صدورگواهینامه اعتباربخشی گردیده است.لازم به ذکراست دردوراول ودوم (سال 91-92)و (سال93-94)ارزیابی بااستفاده ازاستانداردهای اعتباربخشی (3300سنجه ، 20محور) و توسط تیم اعتباربخشی هر دانشگاه و حضور ارزیاب ارشد اعزامی از دانشگاه دیگر صورت پذیرفت و درجه بندی بیمارستانها و بخشهای مراقبتهای ویژه بصورت (عالی-یک مثبت –یک-دو-سه وزیراستاندارد) اعلام گردید.دردورسوم (95-96سال)ارزیابیها با (903سنجه،8محور)توسط ارزیابان ارشداعزامی وحضورنماینده دانشگاه ودرنهایت درجه بندی(عالی-یک –دو-سه-زیراستاندارد )ویکسان سازی درجه بندی هربیمارستان بابخشهای مراقبتهای ویژه آن مرکز صورت پذیرفت.بعدازاتمام دورسوم ودوساله شدن بازدیدهادر طی سال 97 نیزبمنظور ارزیابی استقرار استانداردها 2دور بازدید بعنوان بازدیدهای ادواری (250سنجه انتخابی) توسط اداره اعتباربخشی هردانشگاه انجام گردید. باابلاغ ویرایش چهارم استانداردهای اعتباربخشی ازسال 98 ،ارتقاء کیفیت وایمنی بیماربراساس مدیریت بهینه منابع و پیامدی شدن استانداردها مدنظرقرارگرفته است.  تحقق این مهم نیازمندرهبری ومدیریت کارآمدو رعایت اصول اخلاق حرفه ای و بیمارمحوری است در دوره چهارم اعتباربخشی،19محورب عنوان مولفه های اصلی شناسایی شده اندکه مشتمل بر 110 استاندارد و 514 سنجه به تفکیک سنجه های سطح یک تاسه می باشد.
با ابلاغ ویرایش پنجم استانداردهای اعتباربخشی در اسفندماه 1400، ارتقاء کیفیت و ایمنی بیمار، انطباق با موازین شرع مقدس و مدیریت حوادث و بلایا بر اساس مدیریت بهینه منابع و پیامدی شدن استانداردها مدنظر قرارگرفته است.
در دوره پنجم اعتباربخشی، 19 محور بعنوان مولفه‌های اصلی شناسایی شده اند که مشتمل بر110 استاندارد کیفی و 505 سنجه به تفکیک سنجه‌های سطح یک تاسه می‌باشد.

 

هدف از استقرار واجرای استانداردهای اعتباربخشی:


برنامه اعتبار بخشی تحولی عظیم در مدیریت خدمات سلامت کشور است که پیوند مدیریت ارشد با ارائه خدمات موثر درمانی را فراهم می نماید و به عنوان یکی از معتبرترین مدل های ارزیابی مبتنی بر کیفیت و ایمنی با برخورداری از مقبولیت جهانی روزافزون در بخش سلامت هماهنگ با سایر اولویت های وزارت متبوع همچون حاکمیت بالینی ، ایمنی بیمار و منشور حقوق بیمار ، همگام با استانداردهای اعتباربخشی آموزشی و توجه به زیر ساخت های پژوهشی به ویژه در زمینه رعایت ایمنی و حقوق بیمار و ارتقای کیفیت خدمات بادسترسی عادلانه به خدمات راهی نو جهت کسب اطمینان از عملکرد مناسب سازمان های ارائه دهنده خدمات سلامت را فراسوی دست اندرکاران این حوزه قرار داده است .

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: