دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز

معاونت درمان

emam
سرمایه گذاری برای تولید
02 مهر 1404 سایت قدیم English
bg
  • 1394/11/11 - 14:44
  • - تعداد بازدید: 14
  • - تعداد بازدیدکننده: 14
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

پاسخ به سوالات و ابهامات طرح پرداخت مبتنی بر عملكرد در بیمارستان های دانشگاه علوم





طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد





پاسخ به ابهامات و سوالات پیرامون اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی البرز


همزمان با اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در واحدهای بیمارستانی دانشگاه، نگرانی و دغدغه هایی برای کادر پرستاری ایجاد شد. در متن زیر سعی شده تا به درخواست ها، سئوالات و نگرانی های پرستاران نسبت به اجرای این طرح پاسخ داده شود.

**توقف پرداخت مبتنی بر عملکرد


>پرداخت مبتنی بر عملکرد شیوه اصلاح شده پرداخت کارانه و اضافه کار است که علاوه بر مبالغ افزایش یافته ناشی از کتاب ارزشهای نسبی و افزایش تعرفه به عنوان درآمد مبنا، سهم کارکنان بیمارستان از 22.5 درصد به 27.5 درصد افزایش یافته است .

>طبق دستورالعمل، محاسبه ساعت موظف و غیر موظف پرسنل بر اساس ضرایب بخشی که در آن کار می کند، تحصیلات، ضریب شغل (واز ابتدای سال جاری ضریب سنوات)>لحاظ و فیش پرسنل در دو ستون عملکرد موظفی و غیر موظفی تعیین و پرداخت می شود.

>در خصوص تجمیع با اضافه کار نیز، نظر به اهمیت پرداخت بر اساس میزان مشارکت همکاران، مقرر شد که مبلغ اضافه کار تخصیصی به بیمارستانها در سال گذشته به اضافه افزایش سرانه ناشی از بکارگیری نیروهای جدید و درصد افزایش سالانه (15درصد ) مبلغ کل>اضافه کار بیمارستان تعیین شود و بازپرداخت اضافه کار به صورت عملکرد غیر موظف ( ساعت اضافه کار با تایمکس ضرب در>2.8>ضرب در مبلغ یک ساعت اضافه کار هر فرد) محاسبه>و پرداخت گردد.

>در خصوص پرداخت های اخیر بر مبنای پرداخت مبتنی بر عملکرد، لازم به >ذکر است که در ابتدا، به دلیل اینکه دستورالعمل کامل نشده بود، مقرر شد به صورت علی الحساب، کارانه 70 درصد بیش از متوسط کارانه ۶ ماه اول سال به پرسنل پرداخت شود. بنابراین میزان دریافتی همه کارکنان صرف نظر از میزان کارکرد واقعی ایشان 7/1 برابر نیمه اول سال 93 بود.

>در مرحله بعد، محاسبه میزان کارانه کلیه پرسنل با قانون جدید انجام شد و مابه التفاوت رقم بدست آمده نسبت به پرداختی علی الحساب، مشخص شد. با این روش، طبعا افرادی که میزان کار آنها بر اساس تعرفه های جدید در ۶ ماه دوم کمتر از 1.7 برابر ۶ ماه اول باشد ( ونه کمتر از اصل کارکرد ۶ ماه اول)، مابه التفاوتی دریافت نمی کنند چرا که قبلا بیشتر از کارکرد واقعی دریافت کرده اند. البته مقرر شد تراز منفی افرادی که کارکرد کمتری دارند و باید مابه التفاوت کارکرد ایشان از 7/1 به بیمارستان برگردانده شود، محاسبه نگردد.

>لازم به >ذکر است که دستورالعمل ابلاغی، تا آخر خرداد به صورت آزمایشی اجرا می شود تا معایب و مشکلات آن مشخص و متعاقبا اصلاح شود. در حال حاضر در بسیاری از بیمارستانها در کشور، مابه التفاوت پرداخت شده و ایرادات آن نیز از طرف پرسنل و مسئولین بیمارستانها، در حال جمع آوری است.

**>اجرای تعرفه گذاری

>پس از تصویب قوانین می بایست آیین نامه اجرای آن تدوین و به دستگاه های ذیربط ابلاغ شود. در خصوص قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، در حال حاضر موضوع از سوی شورای عالی بیمه نهایی نشده و آیین نامه اجرایی آن تدوین نشده است. در صورت تأمین منابع مالی این طرح و ابلاغ آیین نامه اجرایی دانشگاه علوم پزشکی البرز آماده اجرای آن خواهد بود.

>>>>>>>

>**عدم جداسازی کادر بیمارستان به پزشک و غیرپزشک و ایجاد شکاف بین تیم درمان

>همانگونه که در دستورالعمل مشخص است، کارکنان به پزشک، غیرپزشک بالینی و غیرپزشک پشتیبانی تقسیم شده اند و پس از آن هر گروه به زیرگروه های کوچکتر تقسیم شده اند. طبعا برای تقسیم بندی ها باید نام گذاریی صورت گیرد، همانگونه که مثلا در گروه بالینی تقسیم بعدی به گروه های پاراکلینیک و پرستاری دیده می شود. این نام گذاری ها به معنی جدا سازی کادر بیمارستان به پزشک و غیرپزشک نیست.

>

**کاهش فاصله دریافتی بین گروه>های مختلف پزشکی و سایر کارکنان بیمارستان

>هدف از طرح اخیر کاهش همین فاصله هاست. لازم به ذکر است که مقادیر عددی درآمد پزشک که گاها در جاهایی مطرح می شود، صرفا مربوط به بخش خصوصی است. کارانه های اعضای هیات علمی دانشگاه عموما بسیار کمتر و در برخی تخصص ها و بیمارستان ها معادل و ندرتا کمتر از پرسنل پرستاری یا سایر همکاران است.

>کارانه پزشکان بر اساس کارکرد آنها، با توجه به ضرایب عددی کتاب ارزشهای نسبی که پرداخت آن توسط سازمان های بیمه پذیرفته شده است، محاسبه می شود. دریافتی پزشک معادل این کارکرد نمی باشد بلکه بخشی از آن که بر اساس جدول مندرج در دستورالعمل ۳۰ تا ۹۰ درصد کارکرد با تناسب معکوس نسبت به رقم آن است به پزشک پرداخت می شود، به عبارت دیگر هرچه عدد کارکرد بالاتر باشد درصد کمتری از آن به پزشک پرداخت می شود. علاوه بر این سقف کلی پرداخت پزشکان در هر واحد حداکثر 60 درصد کل رقم کارکرد ایشان است. از سوی دیگر درآمد بیمارستانها و منبع پرداخت کارانه پرسنل نیز وابسته به همین کارکرد پزشکان است که در دستورالعمل جدید با 5 درصد افزایش به 27.5 درصد کارکرد پزشکان رسیده است.

>

>**لحاظ کردن قانون ارتقای بهره>وری و ضرایب شب>کاری برای انگیزه همکاران

>قانون ارتقای>بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت در پرداخت مبتنی بر عملکرد لحاظ شده است. علاوه بر ضرایب 1.5 شب کاری و کار درتعطیلات (همان بهره وری)، به منظور اطمینان از کفایت حضور نیروها در ایام مذکور و ایجاد انگیزه درهمکاران، جهت کلیه رده ها نیز در حال حاضرضریب 2.8 به ساعت غیر موظفی اعمال می شود. لذا با توجه به اینکه پرستاری ماهیتا شغل در گردش است، کلیه همکاران در صورت تمایل به استفاده از مزایای فوق می توانند در شیفت درگردش قرار گیرند تا علاوه بر تخصیص ضرایب نوبت کاری در احکام پرسنلی آنان، از مزایای پرداخت مبتنی بر عملکرد نیز استفاده نمایند.

>مزید بر اینکه همکارانی که توان کار در شیفت شب را ندارند با تقبل شیفت>صبح و عصر ایام تعطیلات می توانند از مزایای مذکور استفاده نمایند. در صورتیکه فردی تمایل به کار به صورت شیفت درگردش>ندارد و خواستار کار در ایام تعطیل نیز نمی باشد منطقا باید از مزایای مذکور صرف نظرنماید. البته در مورد ضریب 2.8 با توجه به بازخوردهای محیطی مقرر شد تجدید نظر شود.

>

ارزیابی پرستاران توسط افراد دارای صلاحیت و آشنا با پرستاران،>پرداخت حق حضور در cpr- لحاظ کردن نیروهای مسئول شیفت به>ویژه در شیفت>های مختلف به دلیل نظارت بر کار دانشجویان پرستاری

>این پیشنهادات بررسی و به معاونت درمان وزارت متبوع منعکس خواهد شد.

>

>**لحاظ کردن تجربه و سنوات کاری در امتیازدهی

>موضوع به وزارت متبوع منتقل شده و مقرر شد از ابتدای سال 1394 ضریب سنوات نیز در محاسبه لحاظ شود.

>

**>تأثیر نداشتن مرخصی استحقاقی در کارانه

>ساعت موظفی با کسر ساعت های مرتبط با مرخصی تعیین و به عبارت دیگر مرخصی استحقاقی جزء ساعات کار موظف محاسبه می شود.

>

**>حق ویژه کاری

>در ضرایب تعیین شده بخش های ویژه به همین مبنا دارای ضرایب بالاتر هستند.

>

**عدم دخالت نظرات شخصی و خصومت در ارزشیابی نیروها

>به هرحال ارزشیابی نیروها باید توسط افراد صورت گیرد ولی این به معنی اعمال نظرات شخصی غیر مرتبط با کار نیست. با توجه به نیاز به مستندات در ارزشیابی، موضوع به همکاران ارزشیابی کننده تاکید خواهد شد و در صورت عدم وفق ارزشیابی با مستندات، پیگیری و اصلاح خواهد شد.

>

**>حق بهره>وری به افراد غیر پرستار نظیر آزمایشگاه و رادیولوژی

>درمفاد قانون بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت افراد مشمول قانون تعیین شده اند.>افزودن گروه های دیگر کاری به آن، نیاز به اصلاح قانون دارد. درخواست همکاران مذکور به وزارت متبوع منتقل می شود. موارد دیگری هم در ارتباط با این قانون وجود دارد که اکنون به درستی اجرا نمی شود.

>

**تفاوت بین کادر درمان و غیر درمان

>ضرایب نیروهای بالین و پشتیبانی با هم متفاوت است لذا این موضوع کاملا لحاظ شده است.

>

>**چند نکته قابل توجه جهت رفع ابهامات باقیمانده

>-در دستورالعمل توزیع درآمد اختصاصی، واحدهایی که ارتباط مستقیم با درمان بیمار دارند، مانند پرستاری، آزمایشگاه، رادیولوژی و.... در گروه بالینی و گروهی که پشتیبان این خدمات هستند، مانند اداری و مالی، دفتر پرستاری و .... جزء گروه پشتیبانی واقع شده اند. در هر گروه، بر اساس سختی کار، ضرایبی برای هر بخش یا زیرگروه لحاظ شده است. با توجه به اینکه طبق توضیحات بند ۱، طرح تا پایان خرداد در مرحله آزمایشی است، ممکن است بر اساس جمع بندی نظرات و کارشناسی هایی که اعمال خواهد شد، برخی ضرائب قابل تغییر باشد.

>-طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در حال حاضر نقاطی را هدف قرار داده که با بیمار سروکار دارند، چرا که هدف بهبود وضعیت رسیدگی به بیماران و کاهش معضلات بیماران به خصوص در مراکز دولتی است؛ در نتیجه به توزیع درآمد اختصاصی بیمارستان ها و بازتوزیع توجه دارد وهنوز به گروه های ستادی نپرداخته است.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 251486
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: